Sunday, April 24, 2011

menarik!!kopi yang unikk

Wow!!Macam-Macam Seni Latte Pada Kopi

Latte atau Caffè latte (Bahasa Itali yang ertinya kopi susu) adalah espresso atau kopi yang dicampur dengan susu dan memiliki lapisan yang tipis di bahagian atasnya. Perbandingan antara susu dengan kopi pada caffè latte adalah 3:1. Minuman ini pertama kali ditemui di Itali pada akhir 1950 oleh Lino Meiorin.




Ia merupakan pemilik dari sebuah cafe  pertama dari Italia. Pengunjung cafenya ketika itu tidak biasa dengan rasa dari cappuccino tradisional yang sangat tajam rasanya dan meminta lebih banyak susu (latte) untuk dicampur dengan kopi tersebut.


Lama-kelamaan Lino memutuskan untuk menjual minuman espresso dengan lebih banyak susu dan menyebutnya sebagai "caffè latte".


Ketika itu, ia menyajikan caffè latte dalam mangkuk dan kemudian beralih kepada menggunakan gelas bir. Kini, caffè latte disajikan dalam cawan dan dihiasi dengan sentuhan seni (Art of Latte).


Salah satu faktor penting sebuah latte adalah kualiti frothing susu yang fungsinya adalah untuk meningkatkan dan memperkuat rasa kopi, bukan sebaliknya.


Jadi bukanlah latte kalau rasa susunya lebih dominan dibandingkan dengan kopinya, atau kopi dengan sedikit rasa susu.


Untuk mencapai kriteria tersebut tentunya diperlukan sebuah mesin espresso yang bertenaga agar proses frothing benar2 menghasilkan corak yang halus atau micro foam dalam susunya, selain  kemahiran penbuatnya..




 
TENGOk kopi2 ni teringat cerita green hornet..hehehehe




 
haha..gambar monyet pn ada..






























 
 kreatifnya diorang nii kan...














 
nampak mcm sedap je kopi2 ni...sedap ke??xpenah minum lagi..sesiapa yang dah merasa tu share2 la yee..heeh

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...