Sunday, October 31, 2010

Tip Pulihkan mata yang kuyu, keletihan dgn petua zaman ais purba


Petua nie mengembalikan kesegaran mata untuk anda..boleh jugak untuk hilangkan mengantuk

Petua ini menggunakan kain basah yang telah diperah. Dan kain ini dibasahkan dengan air suam yang agak panas. Tetapi jangan terlampau panas sehingga boleh mencederakan anda.

Langkah 1: Dapatkan sehelai tuala kecil seperti dibawah. Jika tiada, boleh didapati dari supermarket.

Langkah 2: Rendam atau basahkan tuala kecil tersebut dengan air suam yang agak panas. Dan perah tuala tersebut hingga keluar airnya. Perah dengan tangan la. So airnya jangan terlalu panas sangat.



Langkah 3: Lipat tiga kain tersebut dan biarkan ia memanjang. Anda baring dengan mata tertutup. Dan letakkan kain tersebut di atas mata anda. Seperti dibawah.



Langkah 4: Semasa kain di atas mata. Cuba lihat sejauh yang mungkin dalam keadaan mata tertutup. Ini akan merehatkan mata anda. Selepas kain tersebut sejuk, anda boleh mengulang langkah 1-3 beberapa kali. 2-3 kali sudah cukup. Sekali pun dah ok.

PERINGATAN!!! Jangan gunakan air terlampau panas. Ini membahayakan mata dan juga tangan anda ketika memerah kain tersebut. Daripada pengalaman saya, semakin panas kain tersebut, samakin segar mata anda. Tapi jangan terlalu panas ya. Hilang mata, saya tak bertanggungjawab.

Anda akan rasa kesegarannya bukan semasa kain di atas mata tetapi selepas 2-3 minit selepas itu. Kerana salur darah pada mata akan mengembang dan peredaran darah dan oksigen pada mata lebih lancar. Cubalah baru taw.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...