Tuesday, May 17, 2011

10 Jenis Kelelawar Paling Unik dan Aneh di Dunia


Kelawar telah lama melahirkan cerita-cerita seram (kelawar vampire), mitos dan kesalah fahaman....


Kelawar dalam segala bentuk dan ukuran dan merupakan makhluk yang sangat menarik dan unik. kelawar ini tidak terdapat disekeliling kita semua...



10. Kelawar Pisang


Spesies eksklusif untuk Meksiko barat, kelawar pisang yang terkenal kerana muncungnya yang sangat panjang, terpanjang dari setiap kelelawar.....

Haiwan ini nectarivorous, Ia mendapat namanya kerana sering ditemui di kebun pisang...




9. Kelawar Hantu


Kelawar berbulu putih ini ditemui di hutan hujan tropika dari Meksiko ke Brasil, dan juga di Pulau Trinidad, di Karibia.

Ini adalah haiwan soliter yang menghabiskan siang hari bersarang di bawah daun pisang, dan kemudian terbang tinggi di malam hari....



8. Kelawar Chapin's 


Kelawar ini mempunyai "rambut" yang aneh, dan kelawar jantan mengeluarkan bau aneh untuk menarik perhatian betina semasa musim mengawan. Mereka makan serangga dan hidup di hutan hujan Afrika Tengah.



7. Kelawar Bermuka Kerutut


Spesies pemakan buah ini ditemui di Meksiko dan Amerika Tengah, di mana ia dikenal sebagai "Murcielago viejito" ("kelawar orang tua") atau Murcielago zopilote ("Kelawar kondor"), kerana tubuhnya agak telanjang dan keriput.

Ia memiliki lipatan besar kulit yang mereka gunakan sebagai masker untuk menutupi wajah mereka ketika mereka tidur.




6. Kelawar Bertelinga Besar


Kelawar terbang ini memakan serangga terbang, seperti kelawar lainnya, menggunakan echolocation untuk menemukan mangsanya. Telinga besar mereka memberi mereka pendengaran jauh lebih baik daripada kelawar bertelinga kecil...



5. Kelawar Pemancing


Kelawar besar ini hidup di Mexico, Amerika Tengah dan Selatan dan kebanyakan memakan ikan. Menggunakan kaki panjang bercakar untuk mengambil ikan di permukaan air dan kemudian memakan melalui sayapnya.

Yang relatif lebih kecil dari jenis Fishing Bat adalah Lesser Fishing Bat yang makanannya adalah serangga air.




4. Kelelawar Bermuka Hantu


Kelawar Bermuka Hantu banyak terdapat di Dunia, dari Amerika Serikat, Selatan sampai Peru. Mereka tidak berhidung, memiliki flap kulit aneh yang keras di wajah mereka dan dahi yang sangat menonjol yang memberi mereka penampilan yang sangat aneh. Mereka makan serangga nokturnal.




3. Sucker Footed Bat


Kelawar ini, endemik Madagaskar, awalnya ia menggunakan penyedut pada sayapnya dan pergelangan kaki untuk bergantung di daun pisang dan permukaan halus lainnya.


Namun ketika ini diketahui bahawa mereka tidak menggunakan tenaga sedut, melainkan adhesi, dengan menghasilkan zat lengket seperti adhesi yang ditemui pada katak pisang dan salamander.....




2. Kelawar Berhidung besar

Ditemui di hutan hujan Filipina, kelawar ini memiliki salah satu wajah aneh di antara mamalia. Telinga gelap dengan bintik kuning, mata berwarna orenge dan, terutama, hidung yang mirip tabung, memberikan penampilan wajahnya mirip kartun.

Kebanyakan mereka makan buah ara dan buah-buahan lainnya, tetapi dalam keadaan tertentu mereka juga makan serangga .




1. Kelawar Berkepala Palu


Ditemui di hutan hujan Afrika, kelawar besar ini mendapat namanya kerana bentuk kepalanya yang besar juga aneh, tapi ini hanya pada yang jantan.

Mereka menghasilkan suara yang sangat keras untuk menarik kelelawar betina. Mereka memakan buah-buahan dan kadang-kadang, juga memakan hewan lain.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...