Friday, October 29, 2010

10Jalan Paling Berbahaya di Dunia A.KA xloGiK

10. Stelvio Pass Road Trollstigen (Italy)

Jalan kedua tertinggi di sepanjang jalur pegunungan Alpen setelah jalan Col de l'seran (2770 m). Stelvio Pass Road menghubungkan Valtellina dengan bahagian atas lembah Adige dan Merano.


TerLetaknya di pegunungan Alpen yg  ke Italia, dekat Bormio dan Sulden, 75 km dari Bolzano, dekat sempadan negara Swiss.


Walaupun kurang begitu berbahaya dibandingkan jalanan yg lain, tetap jantung  kita akan berdebar2 disaat melintasi jalan ini. Dengan 48 buah selekoh yg tajam, jalan ini dikenali sebagai salah satu jalan berkelok terpanjang didunia.

9. The A682 Road (England)

jalan A682 di antara persimpangan 13 dari jalan M65 dengan Long Presto  jalan ini terletak di Inggris Raya. Dilaporkan bahawa telah terjadi  100 kemalangan di jalan ini selama 10 tahun belakangan ini. jalan sepanjang 14 mil di Yorkshire utara ini telah mengakibatkan terjadinya 22 kemalangan yg sangat ngeri selama 3 tahun belakangan ini. jalan ini sangat disukai para pembonceng motor, apatah lagi utk bersiar di pagi Minggu


8. Trollstigen (Norway)

Trollstigen yg bererti Tangga Troll (Troll = raksasa dlm legenda Yunani) adalah jalan yg melintasi pegunungan di Rauma, Norwegia, bahagian dari Jalan Nasional Norwegia 63 yg menghubungkan Ã…ndalsnes di Rauma dan Valldal di Norddal.


Daerah ini sering dikunjungi pelancong krn terdiri dari jalan2 yang pendek serta berlekok2 secara tajam. Walaupun beberapa tahun belakangan sudah diperlebar, kendaraan yg lebarnya melebihi 12,4 meter dilarang melalui jalan ini. Di penghujung jalan ini terdapat tempat parking yg cukup luas.


Dari tempat parking tersebut kita boleh berjalan kaki selama 10 minit ke sebuah balkon utk menikmati pemandangan jalan berlekok2 serta air terjun Stigfossen yg tingginya 320 meter.

7. Patiopoulo-Perdikaki Road (Greece)

Jalan ini merupakan satu jalan pendek yg sangat ramai, yg membentang antara Patiopoulo ke Perdikaki, Yunani. Jalurnya menanjak serta berbahaya krn banyak bahagian2 yg rosak serta berbukit2 tanpa ada papan amaran,cukup bahaya kepada pengguna terutama pada wktu malam


Kendaraan yg melintasi bukit ini seringkali tidak dapat melihat kendaraan lain dari arah  bertentangan. Inikan lagi jalan ini seringkali diguna oleh pejalan kaki,penternak, trak, bus dan kereta.

6. James Dalton Highway (Alaska)

Jalan raya James Dalton yang panjang nya 414 mil dan terhasil dari batu2 gravel. Jalan ini menuju ke arah utara dari Livengood (keluar dari Jalan Raya Elliott), melalui padang ais kutub utara menuju ke jalan paling utara dari Alaska.


Jalan ini digunakan utk menyerupai tambang minyak, di sini anda akan sering terserempak  trak2 serta trailer2 yang berukuran besar. Setiap kali mereka melalui jalan ini akan batu2 kecil berterbangan.

Kombinasi antara batu2 gravel yg licin (baik akibat es ataupun lumpur) serta batu2 dan debu beterbangan yg menyebabkan pandangan kita terhalang  jestru  mengancam keselamatan anda. Jgn sesekali utk melalui jalan ini, kecuali kereta anda berjenis 4WD serta dilengkapi radio CB, bahan bakar ekstra, persediaan makanan serta berbagai bekal lain utk survival.

5. Sichuan-Tibet Highway (China)

Jalan raya Sichuan-Tibet memiliki kecerunan yg tinggi, iaitu di daerah antara Chengdu dan Tibet. Tanah runtuh seringkali terjadi di daerah ini,ini yg menjadikan jalan ini menjadi sangat berbahaya.



4. Siberian Road to Yakutsk (Russia)

Jalan raya yg menghubungkan Moscow dgn Yakutsk ini terkenal paling kering   benua Antartika. Oleh krn itu jalan ini tidak diturap. Akibatnya. semasa musim hujan turun lebat  jalan ini akan menjadi rosak teruk seperti keadaan dibawah ini


3. Ruta 5: Arica to Iquique Road (Chile)

Jalan dari Afrika menuju Iquique ini sangat bahaya.terutama semasa angin bertiup dengan kencang,ia boleh menyebabkan kenderaan kita  terjatuh ke satu lembah yang amat dalam dan semestinya risiko maut amat lah tinggi bagi sesiapa yang melalui jalan ini..


Apatah lagi semasa musim tengkujuh melanda, kekuatan angin akan semakin bertambah berlipat ganda. Krn letak di tengah padang pasir, maka seringkali muncul "hallucinations" yg boleh menipu pandangan kita.

2. Guoliang Tunnel Road (China)

Jalan terletak di gunung Taihang dibangunkan oleh penduduk setempat. Selama lima tahun, terowong dengan panjang 1,2 km, tinggi 5 meter dgn lebar 4 meter ini dibina. Beberapa orang  telah terkorban semasa  pembangunan jalan ini dibina. Terowong ini akhirnya dibuka pada tanggal 1 Mei 1977. Letaknya di propinsi Hunan, RRC.


1. The Death Road (Bolivia)

Yungas Road  manakala disebelah utara yg dikenal sbg Death Road (Jalan Kematian) terletak di km 61 s/d 69 dari kota La Paz menuju ke Coroico (Ibukota Bolivia, wilayah Amazon) di propinsi Yungas, Bolivia. Di thn 1995 Inter American Development Bank mendapat nama sbg Jalan Kematian. Dikatakan seramai 200-300 orang per tahun meninggal dunia semasa melalui jalan ini

Di akhir tahun 2006, setelah dibina selama 20 thn, sebuah jalan (by pass) dari La Paz menuju Coroico akhirnya boleh digunakan. Akibatnya Jalan Kematian ini tidak lagi seramai dulu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...